Khamis, 19 Mei 2016

AYAM MASAK HITAM SIMPLE

Ello .. Resepi ni mmg mudah jer nk masak kira ye apa yang ada kat dapur je.. Ayam masak hitam ni jugak sedap makan dengan nasi panas,dengan nasi goreng atau dengn apa2 je la tapi yang penting memang sedap di makan walau pun begitu saja Hehehehe ok sebelum anum merepek dan sembag lagi jauh pasal ayam masak hitam ni anum kongsi resepi dulu dengan anda semua k selamat memasak semu..

Bahan
1/2 ekor ayam (potong kecil)
1 labu bawang besar (cincang)
2 sudu cili kisar
3 sudu kicap manis
2 sudu kicap masin
1 sudu serbuk kunyit
Garam
Minyak

Cara
1. Mula2 kita ambik ayam yang dah di potong tadi kita masuk kn serbuk kunyit dan garam, kemudian kita goreng samapi masak ok

2. Kemudian ambik kuali lain tumis bawang dan cili kisar sampai naik bau k. Anum guna minyak goreng ayam tu tadi jimat sikit.

3. Bila dh naik bau tu tnda ye dah nak masak so kita masuk kan kicap manis, dan kicap masin ke dalam kuali dan kacau sampai masak.

4. Then tambh air untuk pekat kan kuah kita, kemudian masuk kn garam secubit rasa bila semua dh sekata dah sedap masuk kn ayam yang kita goreng tadi. Ta da dh siap ayam masak hitam kita.

** hati2 masa masuk kn garam k kena selalu rasa sebab kita dah guna kicap masin takut kang masin sangat jadi macam cerita bujang lapok pulak hehehehehe... Faham2 faham dah la yer.
   Ok sampai cini dulu coretan dari anum pasal ayam masak hitam ni ,nak makan tu jagan lupa baca bismilah and doa mkan dulu taw, SELAMAT MENCUBA semua jumpa lagi di resepi yang lain pulak k.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan